Twitter logo

Stort intresse för Digitala Almedalen c/o Boinstitutet

Digitala Almedalen c/o Boinstitutet är tänkt att fungera som en vanlig Almedalsvecka så långt det är möjligt.

 

– Att göra Almedalen tillgängligt digitalt gör att fler kan delta oavsett plånbok och var man befinner sig i landet. Vi hoppas att fler branscher gör som oss, säger Moa Andersson, verksamhetsledare för Boinstitutet och initiativtagare till Digitala Almedalen c/o Boinstitutet.

Istället för att träffas fysisk kommer Digitala Almedalen webbsända samtal med koppling till boende och bostadsbyggande non stop under dagtid den 29 juni, 30 juni och 1 juli. För att skapa personliga möten ordnas digitala mingel med hjälp av videokonferensverktyg.

– Intresset för att arrangera aktiviteter hos oss är glädjande nog stort, säger Moa Andersson

Till sin hjälp har Boinstitutet digitala kommunikationsbyrån Fröjd, som riggar filmstudion och ser till att all teknik fungerar som den ska. Producent för webbsändningen är Paulina Modlitba, som är expert på digitala möten.

– Det viktigaste jag har lärt mig med åren är att digitala event är så mycket mer än bara “vanliga event fast i digital form”. De är mer som livesändning i TV; lite Mello. Jag har börjat följa e-sportsändningar och event på plattformen Twitch för att bättre förstå hur man lyckas skapa engagerande och interaktiva digitala event som “går genom rutan” och inte blir långtråkiga. Mycket handlar om att blanda olika format och förstå att koncentrationsförmågan framför en skärm är kortare. Jag älskar att involvera social medie/chat-moderatorer för att involvera publiken i upplevelsen på ett bra sätt. Ljud- och bildkvalitet är dessutom väldigt viktigt – lägg en stor del av sändningsbudgeten på det, säger Paulina Modlitba, senior konsult inom innovation och affärsutveckling samt producent för Digitala Almedalen.

Paulina Modlitba